Wednesday, February 16, 2011

AURAT KITA MAHAL TAU..



Apabila di lihat dari mata kasar kita ini, pasti sukar untuk kita cari dimana dan apakah yang bernilai sangat pada diri seorang wanita itu. Tetapi mari kita selami hati wanita yang sejati. Di situ terletaknya sinar-sinar belian yang terpancar. Walau jauh berbatu sekalipun pasti jua kita dapat serpihan sinarannya. Cahayanya bukan lagi sirna tapi hakikatnya ia jelas lagi nyata.

Mak, kakak, adik, makcik, mahupun nenek sekalipun tidak terkecuali daripada terus dan terus menjaga aurat yang telah diwajibkan oleh allah s.w.t ini. Tapi malangnya, semua itu di panjang ringan oleh masyarakat kita dewasa ini. mereka rasa merekalah yang berhak untuk menentukan hala tuju masa depan mereka, mereka lah juga yang punyai hak untuk meneraju bahtera indah mereka itu ke destinasi yang mereka impian walaupun terpaksa meninggalkan apa yang di suruh oleh allah.

Masya-allah, sejauh mana kita mahu melarikan diri daripada kekuasaan allah ini. Mungkin masih belum tiba saat dan waktunya allah tunjukkan kepada kita akan balasan yang selayaknya untuk kita rasakan. Tapi itu juga bukan bermakna allah bersetuju dengan apa yang kita lakukan!!!. Dalamilah ilmu allah, di situ terjawab pelbagai permasalahan bagi insan yang tercari-cari akan hakikat realitinya. Malangnya, bagi insan yang langsung tidak berusaha untuk ke arah itu, musibah lah yang bakal menanti kita di hari muka. Pedih bukan?

        "Ya allah, jangan la Engkau pesongkan hati kami setelah Engkau berikan petunjuk kepada kami.."

Amin..amin..ya rabbalal'amin. Di kesempatan ini juga aini ingin kongsikan kepada kalian akan hakikat dan realiti aurat kita yang bergelar muslimah ini. Tidak terkecuali juga kepada kaum muslim, kalian juga boleh mengambil sedikit daripada pengisian yang aini kongsikan ini buat insan-insan muslimah yang semestinya kalian sayangi. Tidak kiralah sama ada si dia adalah ummi, kakak, adik, ibu saudara mahupun nenek kalian. Ingatlah kaum muslim..di akhirat kelak kalian tidak pernah terkecuali untuk di tanyakan apa peranan kalian dalam mendidik saudari muslimah kalian. Disaat itu kah baru kalian akan tersedar dimana kalian perlu memperingatkan mereka? Aduh...sudah terlambat saudara.Tapi hari ini, ibaratnya malam masih muda. ambillah apa yang berguna dan sebarkanlah ia buat insan-insan yang anda amat kasihi.

Seperti mana gambar yang aini sertakan di atas, aini rasa ia mudah dan teramat mudah untuk kita fahami mesej yang ingin aini sampaikan. Itulah dia pakaian sebenar bagi seorang wanita muslimah. PERFECT!!!Aini sentuh daripada bahagian kepala terlebih dahulu.Kenapa? Kerana di situlah terletaknya mahkota wanita yang teramat agung. Tutuplah keseluruhan kepala kita dengan sesempurna mungkin. Tidak sukar bukan? Tapi apa yang memusingkan kepala aini ini, berat sangatkah tudung yang mereka pakai itu sehinggakan mereka rasa terbeban untuk melaksanakannya. Ikhlaskan lah hati kalian untuk melakukannya. Insya-allah segala perkara yang sukar itu pasti akan dipermudahkan oleh allah s.w.t. Memakai tudung juga jangan lah di ringan-ringan kan. Sehinggakan sekadar menutup tempurung kepala sahaja. Lucu rasanya untuk aini sentuh isu itu disini. Aini yakin, kalian tahu akan hakikat ini, tapi kalian hanya membiarkan ia berlalu begitu sahaja tanpa ada tindakan susulan yang kalian usahakan. wahai sahabat-sahabat yang aini kasihi, mari kita labuhkan sedikit tudung yang kita pakai itu agar ia memutupi bahagian dada kalian. Bukan semestinya kalian memakai tudung yang menutupi punggung, tapi sekiranya kalian terdaya untuk melakukan sebegitu rupa, apa lah salahnya.

Kedua, lihatlah koleksi baju yang tersusun dalam almari kalian. Adakah ia sama saiznya dengan pakaian adik-adik kalian? kalau begitulah hakikatnya, apa salahnya kalian lakukan sedikit amal jariah, dan sedekahkan baju-baju itu kepada adik-adik kalian. Besar kemungkinan mereka lebih memerlukannya daripada kalian. hehe. Kenapa ia katakan begitu? Bukan aini mahu bangkitkan kemarahan kalian, tapi aini ingin sedarkan kalian bahawa pakaian yang selayaknya untuk kalian adalah yang labuh dan longgar. Bayangkanlah sekiranya kalian memakai pakaian yang selayaknya untuk adik-adik..tidakkah malu? Masyarakt umum bisa melihat bentuk tubuh kita yang sepatutnya kita tunjukkan kepada bakal suami kita sahaja. Jadi, apa hak dan istimewanya suami kalian kelak selepas kalian diijabqabulkan? Hak yang sepatutnya kalian simpan buat si dia yang bergelar suami sudah di tebuk oleh masyarakat umum di luar sana. Sedihnya....

Nanti kita sambung lagi ea. Buat tika ini, itu sahaja yang sempat aini kongsikan.. semoga ia memberi sedikit peringatan buat aini dan kalian. wallahua'alam.. insya-allah ada umur, kita bersua lagi.

No comments:

Post a Comment

Nuffnang Add

TENGOK-TENGOKLAH